Образователни модули за екипи на детски градини, образователни центрове и кооперативи – СИСТЕМА АЛФ
Система АЛФ - е структуриран процес за генериране на рационално мислене и поведение в новата глобализирана среда
Колаж: АЛФЗОНА.БГ
НОВОТО ВЪЗПИТАНИЕ И ОБРАЗОВАНИЕ НА ДЕТЕТО В ДЕТСКАТА ГРАДИНА И НОВИЯ ПЕРСОНАЛ
Автор: Д-р Мария Любенова, управител на Образователен център АЛФ и СП АЛФЗОНА.БГ
Детската градина е специална територия за всяко дете. Това е мястото, което децата могат да се докоснат до различни вселени и научат всичко, което ги интересува. Детската градина не случайно се нарича градина. Тя не е просто среда за развитие, тя е защитеното място от което имат нужда всички малки изследователи по пътя на тяхното съзряване, израстване и осъзнаване. Не е случаен фактът, че първите 7 години от живота на всяко дете са най-важните години формиращи характера, поведението му, дори реализация.
В този ред на мисли съвременните изискванията към екипа на детските градини на 21 век са много високи и ще придобиват все по-ключова роля и значение:
- да обичат децата
- да чуват децата
- да разбират децата
- да напътстват и менторират децата
- да могат да играят с тях
- да могат да танцуват с тях
- да рисуват като тях
- да пеят с децата
- да могат да им бъдат пример
- да ги научат да правят избори и да взимат решения
- да ги научат на добротворчество
- да ги научат на търпение
- да ги научат да се усмихват дори, когато им е трудно
- да ги научат да бъдат приятели
- да разбират от дигитални игри и „пътуване във времето“
- да разбират от финанси и дават начални финансови умения на децата
- да са креативни и използват творчество навсякъде и по всяко време
- да могат да измислят и разказват истории
- да съумеят да създадат защитената и безопасна среда, от която има нужда всяко дете и др.
Съвременните изисквания в грижата за деца в предучилищна възраст днес се опират на три основни стълба:
(1) гарантирана долекарска помощ и безопасна среда
(2) откриване на таланти през творчество и изкуство
(3) въвеждане на нови комуникации и образователни прийоми от ново поколение в целодневната форма на образователна грижа за деца / японска педагогика Гаккен; Реджо-педагогика; лингвистичната система за изучване на езици на британката Хелен Дорон, не чрез четене и писане, а най-напред чрез разбиране и говорене, не само в изучаването на чужди езици, но и при общообразователните предмети одобрени от МОН за предучилищната възраст
Децата копират поведението на възрастните, които харесват и които са търпеливи с тях, помагат им и ги подкрепят. Затова ПОДКРЕПЯЩОТО НАЧАЛО е водещо в педагогиката като наука за детето. Правилно е с тях в детската градина да говорим като с равни и да им обясняваме своите избори и решения. Децата в никакъв случай не бива да се страхуват от нас.
Действащата нормативна база законово регламентира организационно-структурно разграничение – детска ясла за деца от 3-месечна възраст до 3 години, с приоритет медико-профилактична дейности и основно медицински персонал, от една страна, и детска градина за деца от три до 7-годишна възраст, с образователни приоритети и основно педагогически персонал. Това разграничение е формално, недостатъчно добре аргументирано и е една от основните причини за неизползвания напълно потенциал за развитие на децата в ранна възраст (0-7 г.)
Настоящата статия на практика разглежда предизвикателствата, както за екипите на детските градини и ясли днес, така и за родителите. Липсата на сътрудничество между лекари, други специалисти, педагози и родители в новата грижа, ранно образование и подпомагане на развитието на децата пък е друг голям проблем.
Нов прочит на нуждите и състоянието на възпитателния и образователен подход за децата от 0 до 7годишна възраст в 21 век
Какво искат децата днес?
- Да бъдат чути
- Да бъдат разбрани
- Да се зачита тяхното мнение
- Да се забавляват
- Да играят
- Да им вярваме
- Да имаме време за тях
Какво обичат децата?
- Подаръците
- Природата
- Ваканциите
- Изненадите
- Курабийки и пица
- Импровизацията
- Свободата
- Творчеството
- Да съчиняват истории
- Да работят в екип
- Провокациите
Какво не обичат децата?
- Забраните
- Наказанията
- Обидата
- Пренебрежението
- Лошото отношение към тях
- Самотата
- Тъмнината
От какво се страхуват децата?
- От това да не бъдат харесвани
- От насилието във всичките му форми
- От това да не бъдат изоставени от родителите си
- От това да не бъдат обичани
ИЗВОДИ:
Пълноценното възпитание се разглежда и осъществява като пример и общуване на възрастните с децата, при които те по своя воля и вътрешна удоволетвореност се приобщават към възприеманото, преживяват потребност да го следват и полагат усилия да придобиват необходимите качества и умения. Правото на личността да проявява самостоятелност, инициативи, да взима решения я прави субект на дейността и тази й позиция е от съществено значение за нейното развитие. Обществените потребности във века на информационните технологии, задължават да се преодолее на всички равнища механистичният подход към развитието на личността и да се реализира като единствено високо ефективен откриващият й широко поле за самоизявяване и самоизвисяване. Съвременният, все повече набиращ скорост научно-технически прогрес и дигитални комуникации, разрушават наложилите се през вековете представи за съдържанието на обучението и възпитанието в различните образователни степени - представи, които са се формирали от почти незабележимите във времето промени в теорията и практиката. При новите условия консерватизмът в образованието, непознаването и недооценяването на възможностите на развитието влизат във все по-остри противоречия с изискванията на живота. Колкото и трудно да е, поелите грижите за социализирането на детето лица, последователно се научават как да постъпват приоритетно в една или друга ситуация съобразно дидактическите принципи и психологически норми проектирани по нов динамичен начин върху заобикалящия ни свят и нова култура. Овладяването им изисква много внимание, запомняне, установяване на връзки и зависимости, усилия и т.н.
Предвид изискванията на новото време и нуждата от комплексна иновативна грижа на детските заведение от ново поколение, екипът на Образователен център АЛФ, разработи комплекс от дигитални образователни модули за качествено и иновативно предучилищно образование, адаптирани в Система АЛФ (Алтернативно личностно формиране) – обучение за персонал на ясли, детски градини, образователни центрове, кооперативи и неправителствени организации, реализиращи услуги в сектора – грижи за деца.
Тъй като Образователен център АЛФ е част от Социално образователно предприятие АЛФЗОНА.БГ, цените за наполовина от редовните за съответната професионална квалификация или ключова компетентност определени от НАПОО и МОН, като има възможност за обучение както в базата на АЛФЗОНА.БГ в Търговски Център Европа, гр. София, но и на място в конкретно детско заведение или заявител, при минимум 8 записани обучаеми лица.
1./ Обучение за ПОМОЩНИК-ВЪЗПИТАТЕЛ, ПОМОЩНИК-УЧИТЕЛ, ДЕТЕГЛЕДАЧИ – III степен на професионална квалификация – 12 м. продължителност, с възможност за по-кратка форма - 9 м., като част от професията / Цена: 900 лв.
Помощник-възпитателят е специалист по детско развитие в един от най-важните периоди по формиране на личността – от 1 до 7годишна възраст. Той съдейства за изграждане на дневен режим на детето, хранителни и двигателни навици, участва пряко във възпитателния процес, прилага индивидуален и диференциран подход към децата съобразно възрастовите им и индивидуални особености на развитие, взаимодейства с различни дидактически инструменти и подходи с цел установяване на трайни навици на обслужване, спазване на режим и дисциплина, режим на разходка и безопасни условия на развитие и израстване на детето/-цата. Той няма обособено работно място. Работи в занималня, вкъщи, на открито. Там е, където са неговите възпитаници, в процеса на отглеждане, обслужване, игри и възпитание.
Помага при подбора на играчки според възрастовите особености на децата и спецификата на играта. Взаимодейства с децата като техен ментор и наставник по пътя на овладяването на основните движения, физическите качества-сила, бързина и подвижност. Подпомага активно процеса на игровата дейност на децата. Отговаря за хигиенното обгрижване, хранене, сън и свободни игри на детето/-цата.
Професия 762030 “Помощник-възпитател”, специалност 7620301 “Помощник-възпитател в отглеждането и възпитанието на деца”, професионално направление 814 – Услуги за дома, съгласно Списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл. 6, ал.1 от Закона за професионалното образование и обучение.
Придобилите съответната професионална квалификация по професията “Помощник- възпитател” имат възможност за реализиране според търсенията на пазара на труда и изискванията на съвременното общество като помощник-възпитатели в държавни и частни образователни институции, а с допълнителна подготовка – за отглеждане на деца в домашни условия.
Придобилите професионална квалификация по професията “Помощник-възпитател” – трета степен на професионална квалификация, могат да постъпват на работа на следните длъжности (професии) от Националната класификация на професиите и длъжностите: 3340-3018 Помощник-възпитател, 3340-3019 Помощник-учител, професиите от единична група 5131 Персонал, грижещ се за деца и други, както и допълнени при актуализиране на НКПД.
Заявете обучението ТУК
2./ Обучение за СОЦИАЛЕН АСИСТЕНТ – РАБОТА С ДЕЦА – II степен на професионална квалификация – 9 м. продължителност, с възможност за по-кратка форма на обучение – 6 м., като част от професията / Цена: 600 лв.
Социалният асистент – подпомагане на деца, е експерт по ранно детско развитие и подпомага деца с увреждания в тяхното психическо и физическо обслужване. Работата му цели подобряване на качеството на живот на деца със сензорни, физически, интелектуални и хронични заболявания, чрез ежедневна подкрепа. Придружава децата от и до обучаваща институция, при необходимост присъства по време на учебните занимания. Подържа контакт с личния лекар, съдейства за приемане на лекарства по предписание от лекаря и др. Работи с документи, сметкоплан, досие на пациента, попълва седмичен график на извършените дейности. Социалният асистент отговаря за живота и здравето на детето, за което се грижи, в рамките на работното време и компетенциите си, още за опазване на имуществото на семейството или обществената институция. Работи в домашна и обществена среда според нуждите на повереното му лице, по график разработен от доставчика на услуга.
Изисквания: конфиденциалност при работа с лични данни и персонална информация.
Професия 762040 “Социален асистент”, специалност 7620401 “Подпомагане на деца”, професионално направление 762 “Социална работа и консултиране”, съгласно Списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл. 6, ал.1от Закона за професионалното образование и обучение.
Придобилите съответната професионална квалификация по професията “Социален асистент – подпомагане на деца”, имат възможност за реализиране според търсенията на пазара на труда и изискванията на съвременното общество като могат да заемат длъжностите: 5133-1001 Домашен санитар; 5133-1002 Личен асистент; 5133-1003 Обслужващ болни; 5133-1004 Социален асистент; 5133-1005 Разносвач на храна; 5132-1001 Болногледач; 5131-3001 Бавачка; 5131-1005 Детегледачка, както и други длъжности, включени при актуализиране на НКПД.
Заявете обучението ТУК
3./ Обучение по ДОЛЕКАРСКА ПОМОЩ – КК 6 "Социални и граждански компетенции", продължителност 20 часа + дигитални ресурси и дигитален тест / Цена: 140 лв.
Описание: модулът е част от специализираната подготовка на бъдещите детегледачи и помощник-възпитатели. Има за цел да запознае участниците в курса с първата помощ при животозастрашаващи инциденти с бебета и деца, с които биха могли да се сблъскат. Участниците получават базисни умения за осигуряване на безопасност и оказване на първа помощ на бебета и деца. Информацията се поднася в достъпен вид.
Съдържание на модула:
• първа помощ – понятие
• правила за първа помощ при задавяне
• правила за първа помощ при отравяне
• правила за първа помощ при вирусни и бактериални заболявания
• правила за първа помощ при навяхване и изкълчване
• правила за първа помощ при кръвотечения
• правила за първа помощ при втрисане
• правила за първа помощ при загуба на съзнание
• правила за първа помощ при с изкуствено дишане
• правила за първа помощ със сърдечен масаж
• правила за първа помощ при изгаряния
• първа долекарска помощ при шок
• правила за първа помощ при ухапвания от животни
• правила за първа помощ при слънчев и топлинен удар
• правила за първа помощ при измръзване
Обучение и оценяване:
Теоретичната подготовка се осъществява чрез лекционни материали с използване на мултимедийни и аудиовизуални средства, провеждане на дискусии, предоставяне на материали за самостоятелна подготовка. Оценяването в края на обучението е под формата на тест. След успешно преминат изпит по модула, обучаващите се ще получат сертификат.
Заявете обучението на телефон: 0888197743
4./ Обучение по ДИГИТАЛНА КОМПЕТЕНТНОСТ – КК 4 / продължителност 40 часа (Word, Ecxel, PowerPoint, Internet) + дигитални ресурси и дигитален тест / Цена: 200 лв.
Описание: модулът е част от специализираната подготовка на бъдещите детегледачи. Дигиталните знания са задлжителен елемент на съвремието. С оглед на обучаването на деца, които вече са дигитално образовани или са в процес на научаване, следва помощник-възпитателят да е също дигитално ограмотен. Това помага за правилното изпълнение на трудовите задачи, както и на по-лесно общуване с децата.
Съдържание на модула:
• нуждата от дигитално-медийна грамотност
• интернет браузър
• търсене на информация
• портали
• електронна поща
• спам
• сигурност
• текстообработка
• презентационна система MICROSOFT POWERPOINT
• електронна таблица Microsoft Excel
Обучение и оценяване:
Теоретичната подготовка се осъществява чрез лекционни материали с използване на мултимедийни и аудиовизуални средства и предоставяне на материали за самостоятелна подготовка. Оценяването в края на обучението е под формата на тест в дигиталната система. След успешно преминат изпит по всички модули, обучаващите се ще получат сертификат.
Заявете обучението на телефон: 0888197743
5./ Обучение „Социална педагогика – работа с деца със специални образователни потребности / с физически и психически увреждания“ – КК6 "Социални и граждански компетенции", 20 часа + дигитални ресурси и дигитален тест / Цена: 140 лв.
Описание: модулът е част от специализираната подготовка на бъдещите детегледачи. Има за цел да повиши знанията и уменията на лицата, които работят с деца, относно видовете нарушения в развитието, подходи при работата с деца с нарушения, емоционалният свят на дете с нарушение и др.
Съдържание на модула:
- Специфики на деца със специални образователни потребности /СОП/
- Генерализирани разстройства на развитието
- F84.0 Детски аутизъм
- F84.2 Синдром на Rett
- F84.5 Синдром на Asperger
- Обучителни нарушения
- R48.0 Дислексия
- F81.1 Дисграфия
- F81.2 Дискалкулия
- Поведенчески разстройства с начало, типично за детството
Хиперкинетични разстройства
- F90 Синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието
- Емоционални разстройства с начало, типично за детството
- F93.0 Тревожно разстройство при деца, предизвикано от раздяла
- F93.1 Фобийно-тревожно разстройство в детството
- F93.2 Разстройство със социална тревожност в детството
- F93.3 Разстройство със съперничество между сиблинги (братя и сестри)
- F70-F79 Умствена изостаналост
- Q90 Синдром на Даун
Обучение и оценяване:
Теоретичната подготовка се осъществява чрез лекционни материали с използване на мултимедийни и аудиовизуални средства, провеждане на дискусии, предоставяне на материали за самостоятелна подготовка. Оценяването в края на обучението е под формата на тест. След успешно преминат изпит по всички модули, обучаващите се ще получат сертификат.
Заявете обучението на телефон: 0888197743
6./ Обучение АЛФ (Монтесори, валдорфска педагогика, сугестопедия и други алтернативни педагогичеки практики за ранно детско развитие и образование) /
Включва: 2 бр. модулни обучения - (1) дигитален модул и (2) модул лекционен курс с упражнения (8 часа)
(1) ДИГИГИТАЛЕН МОДУЛ - Монтесори, валдорфска педагогика и сугестопедия
Съдържание на модула:
Методът Монтесори
• Основни принципи на метода Монтесори
• Етапи на развитие при децата според метода Монтесори
• Принципът - “попиващ ум”
• Чувствителни периоди в метода Монтесори
• Какво разбира Мария Монтесори под “нормализирано дете”
• Средата “Монтесори”
• Ролята на Монтесори - учителят
Валдорфска педагогика
• Основни акценти на метода
• Основни принципи на Валдорфската педагогиката
• Какво дава Валдорфската педагогиката
• Валдорфска и Монтесори педагогика – общи черти и разлики
Сугестопедия
• Основни акценти на метода
• Методология и учебен процес
• Четирите етапа на учебния процес
• Закони на Сугестопедията
• Разкриване на комплекс от резерви
(2) Методология АЛФ (Алтернативни педагогически практики: подходът Реджио-Емилия, апонска методика Гаккен, нови алтернативни практики)
Обучение и оценяване:
Теоретичната подготовка се осъществява чрез лекционни материали с използване на мултимедийни и аудиовизуални средства, провеждане на дискусии, предоставяне на материали за самостоятелна подготовка.
Оценяването в края на обучението е под формата на тест.
Обучаемите ще получат и учебника - Методическо ръководство в нови педагогически практики АЛФ, с подробно обяснени практически модули.
След успешно преминат изпит, обучаващите се ще получат и сертификат.
Заявете обучението на телефон: 0888197743
КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА СИСТЕМА АЛФ?
Система АЛФ - е структуриран процес за генериране на рационално мислене и поведение в новата глобализирана среда и е дело на български екип. Може да бъде дефинирана като комбинация от емпатия към детето и човека в контекста на творческия подход, съпровождаща неизменно търсенето на нови идеи и гледни точки за добро и гъвкаво личностно развитие през целия живот.
Накратко в система АЛФ децата се обучават с похватите на всички видове изкуства - учат математика с карти за игра; български език - с дигитални уроци; образователни игри и филми; английски език - с музика и песни; учат се на предприемачество като проектират, създават и поправят детски играчки в специализирана детска работилница. Преподавателите са ментори, а дизайн мисленето е неразделна част от всеки учебен ден.
Като резултат паралелно се развиват социалната култура на децата, тяхното логическо мислене, речта и поведението, предприемчивостта и позитивно отношение към живота. Специална роля е отредена на родителите, които участват активно като ментори в учебния процес и с личен пример в търсенето на конструктивни решения в практическите занимания на работилницата за играчки.
Педагогически цели на система АЛФ:
- цялостното развитие па личността
- пълноценно общуване на роден език през изучаване на бита, традициите и фолклора
- насърчаване на взаимопомощта и работата в екип
- развитие на логическото мислене
- развитите на математически знания и предприемачески умения с учене чрез правене и примери от живота
- екологично образование и здраве
- възпитание в труд, толерантност и мултикултурност
- развиване на основни и специфични умения
Превес в процеса на учене чрез правене имат изкуствата в съчетание с дизайн мислене и решаване на казуси. Работи се с всички видове изкуства - изобразително и приложни изкуства, рисуване с ръце, музика, театрално майсторство, бит и фолклор и др.